آشنایی با تکنولوژی Anti-Aliasing یا خوش نما سازی
0
  • دسته بندی : ---
آشنایی با تکنولوژی Anti-Aliasing یا خوش نما سازی


هر بازی خوره ای یقینا از فناوری Anti-Aliasing استفاده کرده است. و یقینا اگر شما بازی خوره هم نباشید و فقط تفریحی به انجام بازی های رایانه ای بپردازید با این اصطلاح بارها و بارها در بازی های مختلف رو به رو شده اید. حال واقعا این Anti-Aliasing چیست و به چه دردی می خورد؟ آیا کار Anti-Aliasing رفع گوشه ها در خطوط و اشکال در تصویر هست آن هم به روشی جالب یعنی وقتی شما ۲X یا ۴X را انتخاب می کنید تصویر دو برابر یا چهار برابر شده و دوباره کوچک می شود که به این سبب تصویر شما دیگر گوشه های تیز شکسته نخواهد داشت. البته استفاده از این تکنیک باعث افت شدید فریم به دلیل سنگین شدن پردازش گرافیکی را بر روی GPU به ارمغان می آورد که به صورت حیاتی ای استفاده از این تکنیک در بازی های رایانه ای وابسته به قدرت GPU کارت گرافیک شما دارد.

بایید به شکلی دیگر به این موضوع نگاه کنیم به دو تصویر زیر دقت کنید. ما حرف a سمت راست را با Anti-Aliasing و a سمت چپ را بدون Anti-Aliasing بزرگ کرده ایم. همانگونه که مشاهده می کنید حرف a ای که به وسیله Anti-Aliasing بزرگ نمایی شده است نرم تر و مات تر نمایش داده می شود.



آشنایی  با تکنولوژی Anti-Aliasing یا خوش نما سازی


حال این تصاویر را دوباره کوچک می کنیم. حال می بینید که تصویری که با Anti-Aliasing بزرگنمایی و سپس کوچک شده است نرم تر است و ماتی کمتری هم دارد و در عوض تصویر بدون تکنیک Anti-Aliasing کماکان دارای لبه های دندانه دار و تیز و پیکسل پیکس است که آنچنان دلچسب به نظر نمی آید.



آشنایی  با تکنولوژی Anti-Aliasing یا خوش نما سازی


حال که موضوع رو متوجه شده اید بیاید کمی تخصصی تر به این مورد نگاه کنیم. همه ی شما با مفهوم پیکسل یا همان نقطه در اینچ آشنا هستید. پیکسل یک مربع بسیار کوچک است که با کنار هم قرار تعداد زیادی از آن ها تصاویر را به وجود می آورد. این پیکسل ها به صورت شبکه ای در کنار هم قرار گرفته اند. حال نمایش خطوط عمودی و افقی به سبب ساختار قرارگیری پیکسل ها مشکلی را به وجود نمی آورد و با دقت و تمیزی به نمایش خط عمودی یا افقی می پردازد. حال تصور یک خط مورب را بکنید. اینجا داستان کمی متفاوت می شود و تشکیل خط مورب بدون ایجاد دندانه یا همان jaggy ممکن نیست.



همانگونه که مشاهده کردید با فعال کردن تکنیک Anti-Aliasing لبه اشیا حالتی مات و آمیخته با پس ضمینه پیدا می کنند و این سبب می شود تصویر از حالت پیکسل پیکسل خارج شده و زیبا و یکدست و صاف به نظر برسد. تصویر زیر باز به مفهوم تر کردن موضوع کمک می کنند.



روش کار Anti-Aliasing به این صورت است که ابتدا تصویری که نمایشگر نشان میدهد توسط دستگاه دیده میشود و بعد مختصات تمام پیکسل ها در راستای X و Y با توجه به فرکانس های که برای انسان قابل فهم است آلیزینگ میشود.

در این روش فقط کافی است فرکانس های بالاتر حذف شود چون برای انسان فرکانس های خیلی کم اصلا معلوم نمیشود ، پس بهتر است فرکانس هایی که در دید انسان قابل حس هست پاک شود تا تصویر مطلوب تری آید بیننده شود.


آشنایی  با تکنولوژی Anti-Aliasing یا خوش نما سازی



یک نوع دیگر هم Anti-Aliasing استفاده میشود که به آن Anti-Aliasing تمام صفحه میگویند و در این روش چندین مرحله وجود دارد ، مثله x4 x8 x16 که به این معنی است به تعداد هر پیکسل چندبار هر پیکسل رندر شود ، مثلا در مرحله x16 هر پیکسل به طور کامل باید ۱۶ بار رندر شود که این عمل به قدرت سخت افزاری زیادی احتیاج دارد.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد استفاده از این تکنیک فریم ریت را کاهش خواهد داد. برای این که فریم ریت، به مقدار پیکسل هایی که GPU می تواند رندر کند رابطه ی مستقیم دارد و فعال کردن AA باعث میشود که مقدار پیکسل هایی که GPU کارت گرافیک می تواند رندر کند کم شود. همچنین فعال کردن AA از رم کارت گرافیک (Vram) نیز استفاده ی زیادی می کند.

ارسال نظر
نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد امنیتی : *

کمی در باره ما!
سایت 059 با بیش از 10 سال تجربه در زمینه آموزش در فضای مجازی